Muziek enzo·Over Mijzelf·Zwijmelen op Zaterdag

Zwijmelen op zaterdag 14 -2017

Gisteren, 5 mei: Bevrijdingsdag. Waard om te vieren en te herdenken. Wat dat dan gisteren met mij was? Ik had de hele dag onderstaand lied ijn mijn gedachten. Ik herinner me, dat we dat kort na de oorlog op school zongen (ik ben van 1941). Zo gingen we ook een paar keer op de fiets van Nijverdal naar Holten naar de (http://www.canadesebegraafplaatsholten.nl/index_2.html) Canadese begraafplaats. Je bent dan een jaar of 10 en diep onder de indruk van al die rijen graven. Ik kan me herinneren, dat ik al die geboortejaren van de gesneuvelden las. Niet eens zoveel ouder als ik.

En daarom zal ik dat lied van gisteren hier plaatsen. Is kort, maar mooie muziek en mooie zang.

 

 

 

Home

Wij leven vrij

melodie

Wij leven vrij, wij leven blij
Op Neêrlands dierb’ren grond
Ontworsteld aan de slavernij
Zijn wij door eendracht groot en vrij
Hier duldt de grond geen dwinglandij
Waar eeuwen vrijheid stond
Waar eeuwen vrijheid stond

Zo leven w’altijd vrij en blij
Op Neêrlands dierb’ren grond:
Door trouw aan eigen wetten vrij
Praalt Neêrland in der volk’ren rij
En ’t vaderland blijft groot en vrij
Tot ’s werelds avondstond
Tot ’s werelds avondstond

Er is dus nog een tweede couplet, dat wist ik niet meer.

7 gedachten over “Zwijmelen op zaterdag 14 -2017

  1. Gelukkig zijn die dagen weer voorbij. Ik was nog klein maar heb teveel gezien en elk jaar weer komt het ,al denk je er regelmatig aan, juist op die dagen in alle hevigheid terug. Het eerste deel van het lied kon ik zo meezingen.
    Lieve groet

    Like

Jouw reactie is zeer welkom, bedankt alvast.

