Gedichten·Kerken-Orgels·Over Mijzelf

Voleindingszondag

handen-met-kaarsjes

Vandaag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, genoemd Voleindingszondag. Op deze dag worden de mensen, die in het afgelopen jaar overleden zijn, herdacht. Met liefde en respect worden hun namen genoemd. Daarna wordt door een nabestaande een kaarsje aangestoken. Wij willen ze niet vergeten, in gedachten zijn ze nog bij ons.

En het kan niet anders dan dat ik op deze speciale dag even extra aan Johan denk. Gisteravond was ik wat papieren aan het opruimen en kwam prints tegen van e-mails, die Johan verzonden heeft toen ik in juli/augustus 2012 zo letterlijk doodziek was. Wat is hij toen mijn steun en toeverlaat geweest. Eigenlijk zonder dat ik dat zelf toen besefte. Maar de dreun kwam gisteren hard aan. Zo jammer, dat hij helaas niet meemaakt hoe het mij nu vergaat.

Tijdens de kerkdienst vanmorgen werd een gedicht voorgedragen. Dat gedicht heb ik zelf ook ergens opgeslagen. Het is van Toon Hermans. Ik zal hier de originele versie weergeven. Vanmorgen was het gedicht hier en daar aangepast.

Nu ’t rouwrumoer rondom jou is verstomd,
de stoet voorbij is, de schuifelende voeten,
nu voel ik dat er ’n diepe stilte komt
en in die stilte zal ik je opnieuw ontmoeten.
En telkens weer zal ik je tegenkomen,
we zeggen veel te gauw: het is voorbij.
Hij heeft alleen je lichaam weggenomen,
niet wie je was en ook niet wat je zei.
Ik zal nog altijd grapjes met je maken,
we zullen samen door het stille landschap gaan.
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken,
raak je mijn hart nog duidelijker aan.

Volgende week is het de eerste Adventszondag. Samen op weg naar het Kerstfeest. Een verwachtingsvolle tijd. We zien er naar uit.

3 gedachten over “Voleindingszondag

  1. Ik weet zeker dat Johan nu ook ziet hoe goed het met je gaat en hoe goed je je best doet om te wennen aan een leven zonder hem letterlijk naast je.

    En ja je was helemaal van de wereld toen…. GodZijDank is dat verleden tijd en ben ik heus niet de enige die heel blij is met jou om haar heen!!

    Dat gedicht is prachtig inderdaad, ik voel elke letter mee!!

    Knuffel xxx

    Like

  2. Ook ik weet zeker dat Johan, waar hij nu ook zijn zal, trots zit te kijken hoe goed zijn Corry het doet. En ja, dat je hem mist, dat is toch logisch……….. wat zijn die paar jaar nu op een mensen leven, in principe is het eigenlijk nog best kort geleden dat jullie afscheid moesten nemen.
    Gelukkig kun je ook positief vooruit kijken en hoop putten uit het naderende kerstfeest.

    Like

Jouw reactie is zeer welkom, bedankt alvast.

